پرورش : محدودیت منابع آب چالش‌ زراعت همدان است

همدان نامه

همدان پایتخت تاریخ وتمدن

پرورش : محدودیت منابع آب چالش‌ زراعت همدان است

شهرام پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان اظهار کرد: محدودیت منابع آب و عدم رعایت الگوی کشت و تناوب زراعی از طرف برخی زارعان از عمده‌ترین چالش های فرآوری در بخش زراعت به شمار می‌رود.

وی افزود: در این راستا ترویج کشت‌های کم‌ آب‌بر مانند کلزا، اسپرس، خلر و ماشک، تولید ارقام مناسب با شرایط آب و هوایی استان و ترویج بذر مناسب با تنش‌های گرمایی و سرمایی از جمله برنامه‌های مدیریت زراعت در راستای غلبه بر مشکلات زراعی محسوب می‌شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی همدان خاطرنشان کرد: رعایت تناوب مناسب در اراضی دیم مانند حبوبات در تناوب با غلات، توسعه کشاورزی حفاظتی، توسعه ارقام مناسب برای مصرف صنعت و توسعه تناوب مناسب در اراضی آبی به خصوص تناوب با سیب‌زمینی از عمده برنامه‌های این مدیریت در جهت پایدار کردن تولید در بخش زراعت است.

وی بیان کرد: به منظور استفاده مطلوب از منابع و افزایش تولید و بهره‌وری و همچنین افزایش درآمد بخش زراعت توانسته‌ایم در زمینه تولید انواع بذر گام‌های بلندی در راستای تأمین بذر مورد نیاز استان برداریم.

پرورش ادامه داد: با تشکیل و راه‌اندازی چهار شرکت تولیدکننده بذر غلات و راه‌اندازی 2 واحد کشت بافت مینی‌تیور سیب زمینی تأمین بذر مورد نیاز استان و بومی‌سازی صنعت تولید بذر به ویژه در سیب زمینی رشد چشمگیری داشته و نقش مهمی را در افزایش تولید و همچنین درآمد کشاورزان دارد.

وی تأکید کرد: استان همدان با مساحتی بالغ بر 19 هزار و 490 کیلومتر مربع، دارای 1.7 میلیون نفر جمعیت است که با بهره‌مندی از اقلیم مناسب، موقعیت جغرافیایی شاخص، ذخائر ژنتیکی مهم و کشاورزان سختکوش از دیرباز به عنوان یکی از قطب‌های تولید کشاورزی در سطح کشور مطرح بوده است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی همدان تصریح کرد: از مجموع مساحت استان حدود 820 هزار هکتار به عرصه‌های منابع طبیعی، بیش از 70 هزار هکتار به باغات، حدود 280 هزار هکتار آیش و بیش از 635 هزار هکتار به کشت محصولات سالانه زراعی اختصاص دارد.

وی اذعان کرد: استان همدان با دارا بودن حدود 143 هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی سالانه حدود 5 میلیون تن انواع محصولات، 4.5 درصد از تولیدات کشاورزی کشور، 28 درصد از ارزش افزوده بخش‌های اقتصادی استان و 3.4 درصد از ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده و از لحاظ تولیدات کشاورزی دارای رتبه نخست در منطقه است.

پرورش در پایان گفت: بخش زراعت در تولیدات کشاورزی استان بیشترین سهم را دارا است و با در اختیار داشتن حدود 635 هزار هکتار مزارع حدود 4 میلیون تن محصولات مختلف زراعی شامل 78 درصد از تولیدات بخش کشاورزی استان را به خود اختصاص داده و از این لحاظ شاید بزرگترین حوزه اقتصادی استان همدان باشد.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





+ نوشته شده در  دو شنبه 20 آذر 1391برچسب:,ساعت 18:32  توسط محمد گلزار